یکی از آثار خرید و فروشی كه صحيح انجام شده، الزام به دادن کالا به مشتري است به نحوي كه بتواند بطور کامل از کالا بهره ببرد. حال اگر بعد از معامله معلوم شود كه کالا عیبی داشته ( و مشتري در زمان معامله این را نمی دانسته ) مشتري می تواند اقدام حقوقی به عمل بیاورد.
البته چند نکته باید در این خصوص درنظر گرفته شود؛ این که توافق یا قرارداد ( موجود در سایت ) به چه نحوی تنظیم شده است؟ آیا عیب نرم افزار به نحوی است که کلا باعث بی ارزش شدن نرم افزار شود یا خیر؟ مدت زمانی که کاربر بعد از آگاهی نسبت به عیب نرم افزار، برای استفاده از این حق اقدام می کند؟ این که آیا این عیب، خسارتی دیگر به کاربر وارد کرده است یا نه؟ آیا عرضه کننده از این مسئله آگاهی داشته یا نه؟ و...
علاوه بر موارد فوق با توجه به این که خرید به صورت اینترنتی واقع شده، این نکات نیز در تعیین نوع اقدام حقوقی و چگونگی اقامه دعوا موثر خواهد بود؛ باز کردن یا باز نکردن بسته نرم افزار/ مدت زمانی که از تاريخ تسليم نرم افزار به کاربر گذشته/ اطلاعات الزامی که به طور جداگانه باید به کاربر داده شود و...
در مورد قسمت دوم سوال نیز باید گفت اقدام مربوط در این زمینه می بایست بر اساس قانون مدنی، قانون تجارت الکترونیک و آیین نامه های اجرایی آن، قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، و نهایتا قواعد عمومی معاملات صورت گیرد.