موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان       بانک اسناد و قراردادهای حقوقی

+1 امتیاز
430 بازدید
در تخلفات فروشگاه های اینترنتی توسط
سلام

ما یک فروشگاه اینترنتی داریم محصول اینترنتی میفروشیم مثل کتاب پی دی اف و اکانت و ....

 

چند روز پیش یک کاربر سه اکانت خریده به مبلغ حدود 15 تومن هیچ درخواست پشتیبانی ام ارسال نکرده حالا نمیدونیم داره استفاده میکنه یا مشکل درخرید داشته هیچ شماره تماس یا ایمیلی هم قرار نداده و ایمیل های ارسالی ام چک کردم ایمیلی از طرف ایشون نیومده بود که مبلغ 15 خرید کرده باشه به اشتباه

 

میخواستم بپرسم ممکنه این اقا به قصد شکایت خرید کنه و فقط بره شکایت کنه !؟

اگر شکایت کنه میتونیم ثابت کنیم که ایشون فقط برای مزاحمت این کار رو کرده !؟

من حتی از درگاهم پیگیری کردم گفتن تماسی با ما گرفته نشده در این زمینه خودم پیگیر بودم ولی به نتیجه نرسیدم که وجه اضافی رو عودت وجه بزنم !

ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط

 

با سلام و آرزوی موفقیت

خرید و فروش اینترنتی (کالا/خدمات) مقررات خاص خود را دارد که متفاوت از خرید و فروش در فضای حقیقی(غیراینترنتی) است؛ لذا رعایت نکات حقوقی مربوطه و تنظیم قرارداد دقیق (متناسب با محصولاتی که در فروشگاهتان عرضه می شود) باعث می شود نه محکومیت کیفری دامن گیر شما شود و نه محکومیت حقوقی.

بنابراین برای پاسخ گویی دقیق به شما می بایست سایتتون رو بررسی کنیم، و اگر احیانا خلاء حقوقی دارد برطرف کرده و قرارادادی مبتنی بر قواعد آمره/ اصل آزادی قراردادی/ اصول کلی حقوقی و براساس قوانین مربوطه تنظیم کرده و در سایت قرار دهید. درخصوص کاربر فعلی هم کلیه اطلاعاتی که پیگیری کردید رو نگهداری و مستند نمایید.

اما این نکته که می فرمایید قصد و ... صرف نظر از این که اثبات "قصد" و "سوء نیت" در عالم حقوق امری بسیار مشکل است – در مورد شما چندان تأثیرگذار نخواهد بود، زیرا طبق قوانین موجود خریدار اینترنتی از حقوقی برخوردار است و در صورت نقضشان حق شکایت و مطالبه خسارت خواهد داشت. ضمن این که بعضی از این حقوق آمره هستد و نمیتونید خلافش رو توافق کنید- پس با اثبات این مسئله که خرید به قصد شکایت بوده کاری از پیش نخواهید برد و به جای این کار می بایست با رعایت موارد قانونی امکان به نتیجه رسیدن شکایات (حقوقی / کیفری) را از بین ببرید در غیر این صورت چه این خریدار چه سایرین (با هر قصدی که از فروشگاه شما خرید نمایند) می توانند علیه شما حکم بگیرند.

برای مثال با رعایت نکاتی من جمله ارسال یک ایمیل مشخص به کلیه خریدارانتان می توانید از محکومیت های سنگین رهایی یابید. موفق باشید.

توسط
سپاس از پاسخ ، متاسفانه ایشون ایمیلی وارد نکرده بودن تا سایت اتوماتیک یک ایمیل ارسال کنه براشون ، درصورتی که ایمیل وارد میکردن سایت خودکار محصول رو ایمیل میکرد برای ایشون حتی اگر این کاربر مشخصات رو از صفحه برنداره و یادداشت نکنه به ایمیلش میره !
و درمورد اون قوانینی که گفتید در سایت قرار بدم میشه بیشتر توضیح بدید مثلا چه قوانینی بنویسم در قسمت قوانین سایت تا مشکلات حقوقی حل بشه !؟

درضمن سایت بنده یک سایت فروش اکانت رپیدشیر و فروش فایل پی دی اف کتاب هستش
الان به علت مشکلاتی سایت باز نمیشه متاسفانه.
توسط
یک نکته دیگه یادم رفت بگم میشه ثابت کرد ما سو نیتی در زمینه پاسخ دادن به کاربر نداشتیم چون خودش اطلاعاتش رو وارد نکرده بوده و در سایت هم مدرکش هست که خود کاربر اطلاعاتشو وارد نکرده
باسپاس از پاسخ
توسط
می بایست در سایتتون درج ایمیل یا کانال ارتباطی (ترجیحا نیازمند به تایید ) را الزامی نمایید. قسمتی با عنوان قوانین/قرارداد در سایت بگنجانید که هم در خود سایت قابل رویت باشد و هم قبل از تکمیل پروسه خرید، خریداران با کلیک بر روی "پذیرفتم" به مرحله بعد منتقل شوند. مواد و تبصره های قرارداد بسته به کارکرد سایت و آن چه مدنظر شماست تنظیم می شود- اما نکته مهم آن است که از آن جا که قواعد آمره در این خصوص وجود دارد، خریدار ولو این که با رضایت خود مواردی را "بپذیرد" بازهم می تواند از شما شکایت کند، بنابراین در این زمینه بسیار باید دقت کنید و قراداد می بایست توسط وکیل متخصص در حوزه قراردادهای تجارت الکترونیک، به صورت دقیق و با رعایت قوانین عام و خاص این حوزه و با درنظر گرفتن آیین نامه های مربوطه تنظیم شود تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.
توسط
سلام مجدد سپاس از پاسخ ارزنده و مفید شما.
 بله همین کارو میکنم یک سری قوانین تعریف میکنم امروز. البته درخود صفحه پرداخت یک سری قوانین هست که گفتیم ولی کامل نیست.

درمورد ایمیل هم بعضی کاربران تمایل ندارن ایمیل واقعی خودشون رو بگذارن یا حتی شماره تماس رو برای همین ما قسمت الزامی رو برداشتیم و اختیاریش کردیم چون مکررا به ما گفته شده بود نمیخوایم وارد کنیم ! و ما ایمیلمون رو گذاشتیم داخل سایت اگر نیازه ایمیل ارسال کنن برای ما.

مسئله بنده اینه ایشون بدون این که درخواست کنه پولش رو ما برگردونیم میتونه شکایت کنه ؟ این چه قانونیه اخه !؟ اینطوری که ملت بیچاره میکنن همدیگرو ! البته میدونم میتونن شکایت کنن و باید تازه ثابت بشه ولی خب ما چطوری ثابت کنیم ما سو نیتی برای کلاهبرداری نداشتیم ؟

 و میخواستم بدونم اگر شکایتی صورت گرفت ما میتونیم عدم سو نیتمون رو ثابت کنیم تا قراری برای بازداشت و ... صادر نشه !؟
با سپاس
توسط
ضمن عرض سلام
اکثر قوانینی که در این حوزه وجود دارد منطبق با استانداردهای جهانی است. هرچند در جریان جزئیات کار شما نیستم ولی درخصوص کلاهبرداری؛ از آن جا که کلاهبرداری عناصر و ارکان خاص خود را دارد، احراز چنین مسئله ای و محکومیت شما در این خصوص  بعید به نظر می رسد.
اما جدای از این بحث؛ جنبه حقوقی قضیه و احیانا استرداد وجه و سایر موارد بسته به مورد بقوت خود باقی است و می بایست هرچه سریع تر نسبت به درج قرارداد متناسب با سایت و رعایت نکات حقوقی مربوطه اقدام نمایید.
 علی ایحال صرف نظر از این مسائل قانون ما نیز مانند قانون سایر کشورها الزامات منطقی برای تأمین کننده درنظر گرفته، که ناقض، هم به جبران خسارت خریداران و هم پرداخت جزای نقدی دولت محکوم خواهد شد و سوء نیت یا عدم سوء نیت در آن تاثیرگذار نخواهد بود- توجه داشته باشید که طبق یک اصل حقوقی، افراد پس از تصویب قوانین و انتشار آن آگاه به قانون فرض می شوند-
بنابراین هرچند احتمال احراز عناصر کلاهبرداری درخصوص شما بعید به نظر می رسد و عندالاقتضا میتوانید عدم سوءنیت شما را اثبات کرد، اما سایر موارد منتفی نیست و همانطور که عرض کردم لزوما سوءنیت یا عدم آن محل بحث نخواهد بود. هم چنین می توانید از وکلای http://www.gharardad.org/ کمک بگیرید.
 با آرزوی موفقیت

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 11 بازدید
مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی Borhan2

سلام! اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه جرایم فضای مجازی, استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی, مالکیت فکری و کپی رایت, قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری و غیره را در این سایت مطرح نمایید.

سایت موسسه: www.cyberlaw.ir

تلفن موسسه : 88610340

فکس موسسه : 88628135

ایمیل : info @ ictlaw.ir

رزرو وقت مشاوره حضوری: 09120136257

مشاوره حقوقی

دسته بندی ها

دانلود نمونه شکایت کیفری جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه لایحه دفاعیه جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه دادخواست حقوقی

سینما وکیل - سینما حقوق

رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری - سایبرلا

رزرو وقت مشاوره حقوقی تلفنی - سایبرلا

وکیل جرایم سایبری متخصص جرایم اینترنتی - سایبرلا

مشاوره با کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات  

اینستاگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

تلگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

سجاد نعیم وفا , کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

متن کامل قانون جرایم رایانه ای - سایبرلا

متن کامل قانون تجارت الکترونیک - سایبرلا

سینما وکیل - سینما حقوق  

...