موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان       بانک اسناد و قراردادهای حقوقی

0 امتیاز
1.2k بازدید
در جرایم علیه عفت و اخلاق توسط

اگر مردی به دختری در تلگرام و دیگر فضاهای مجازی پيام ارسال کند و همسرش با چک کردن گوشی شوهر متوجه شود، با طرح شکایت از سوی زن مبنی بر اینکه شوهر خویش چندین بار با این حرکت خیانت کرده و اینکه در آخرین بار شوهرش با فرد مذکور ملاقات بسیار هم داشته و اینکه با این اعمال شوهر دیگر قادر به ادامه زندگی نیست و درصدد طلاق از شوهر خود است، آیا به این دلیل میتواند طلاق بگیرد؟

بواسطه ارسال پیام در فضای مجازی و تلگرام چه اتفاقی می افتاد؟ آیا امکان بررسی پیام های مجازی مقدور می باشد؟

آیا  زن با چک کردن گوشی شوهر، خود مرتکب  جرمی نشده است؟

اگر زن در بین دوستان شوهر نیز این عمل را بازگو کرده بطوری که تمام دوستان شوهر از ماجرا با خبر شده اند و آبروی شوهر خویش را در بین دوستانش بردن مرتکب هیچ جرمی نشده است؟

اگر زن در بین آشنایان نیز این عمل را بازگو کند مرتکب هیچ جرمی نشده است؟

 آیا اگر زن شوهر خود را تهدید کند که مسئله را به محل کار شوهر نیز می کشاند مرتکب جرمی نشده؟

اگر زن به شوهرش به صراحت اعلام دارد و ادعا کند که عاشق فلان شخص که از دوستان مشترک وی و شوهرش است دارد می شود هیچ جرمی مرتکب نشده؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط

باسلام
درخصوص پرسش اول دقت داشته باشید؛ موجبات طلاق بر اساس قانون مدني سه دسته مي باشند : طلاق به اراده زوج ، طلاق به درخواست زوجه ، طلاق توافقي. پرسش شما ناظر به موارد طلاق توسط زوجه است که موارد آن در ماده 1130 قانون مدنی اشاره شده است:
طبق این ماده در مورد زير زن مي تواند به حاكم شرع مراجعه و تقاضاي طلاق نمايد در صورتي كه براي محكمه ثابت شودكه دوام زوجيت موجب عسر و حرج است مي تواند براي جلوگيري از ضرر و حرج زوج را اجبار به طلاق نمايد و در صورت ميسر نشدن به اذن حاكم شرع طلاق داده مي شود.
البته طی ماده واحده ای - یك تبصره به شرح ذیل به ماده (۱۱۳۰) قانون مدنی مصوب۱۴/۸/۱۳۷۰ الحاق می گردد:
تبصره - عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی كه ادامه زندگی را برای زوجه با مشقّت همراه ساخته و تحمل آن مشكل باشد و موارد ذیل درصورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می گردد:
۱ - ترك زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یك سال بدون عذر موجه .
۲ - اعتیاد زوج به یكی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الكلی كه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امكان الزام وی به ترك آن در مدتی كه به تشخیص پزشك برای ترك اعتیاد لازم بوده است.
در صورتی كه زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترك، مجدداً به مصرف موارد مذكور روی آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد.
۳ - محكومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
۴ - ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج كه عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
۵ - ابتلاء زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری كه زندگی مشترك را مختل نماید.
موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست كه دادگاه در سایر مواردی كه عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حكم طلاق صادر نماید.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یكشنبه مورخ سوم مهر ماه یكهزار و سیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹/۴/۱۳۸۱ با اصلاحاتی به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.

هرچند عسر و حرج منحصر به موارد فوق الذکر نیست و در هر مورد که عسر و حرج زوجه در دادگاه احراز شود، امکان صدور حکم طلاق وجود دارد.
گرچه تهديد در صورت اثبات جنبه مجرمانه دارد، اما درخصوص افشای اسرار خصوصی صرفا افشای سر در قانون جرایم رایانه اي و در اين بستر پيش بيني شده است، براين اساس؛ هر كس به وسيله سامانه‌هاي رايانه‌اي يا مخابراتي صوت يا تصوير يا فيلم خصوصي يا خانوادگي يا اسرار ديگري را بدون رضايت او جز در موارد قانوني منتشر كند يا دسترس ديگران قرار دهد، به نحوي كه منجر به ضرر يا عرفاً موجب هتك حيثيت او شود، به حبس از نود و يك روز تا دو سال يا جزاي نقدي از پنج ميليون (5.000.000) ريال تا چهل ميليون (40.000.000) ريال يا هر دو مجازات محكوم خواهدشد.

بهرحال در موضوعات مقدس خانوادگی توصیه می‌شود طرفین با تساهل و تسامح موضوعات را مابین خود حل و فصل نمایند و با گذشت و مدارا مسئله فیصله دهند.
پیروز باشید

سوالات مشابه

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی Borhan2

سلام! اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه جرایم فضای مجازی, استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی, مالکیت فکری و کپی رایت, قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری و غیره را در این سایت مطرح نمایید.

سایت موسسه: www.cyberlaw.ir

تلفن موسسه : 88610340

فکس موسسه : 88628135

ایمیل : info @ ictlaw.ir

رزرو وقت مشاوره حضوری: 09120136257

مشاوره حقوقی

دسته بندی ها

دانلود نمونه شکایت کیفری جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه لایحه دفاعیه جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه دادخواست حقوقی

سینما وکیل - سینما حقوق

رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری - سایبرلا

رزرو وقت مشاوره حقوقی تلفنی - سایبرلا

وکیل جرایم سایبری متخصص جرایم اینترنتی - سایبرلا

مشاوره با کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات  

اینستاگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

تلگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

سجاد نعیم وفا , کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

متن کامل قانون جرایم رایانه ای - سایبرلا

متن کامل قانون تجارت الکترونیک - سایبرلا

سینما وکیل - سینما حقوق  

...