موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان       بانک اسناد و قراردادهای حقوقی

0 امتیاز
883 بازدید
در جرایم رایانه ای و اینترنتی توسط
ویرایش شده توسط

سلام،

بنده در سایت‌های داخلی زیادی عضو هستم؛ بعضی از سایت‌ها امکان حذف حساب کاربری دارند؛ بعضی دیگر چنین امکانی ندارند ولی به درخواست پشتیبانی می‌شود اکانت را حذف کرد.

اما متاسفانه بعضی از سایت‌ها حتی با درخواست مستقیم بنده، اقدام به حذف اکانت نمی‌کنند و توجیهشان این است که این جزو قوانین سایت است که شما موقع ثبت‌نام پذیرفتید یا صریحاً اعلام می‌کنند که امکان حذف اکانت وجود ندارد، شما فقط می‌توانید از حسابتان استفاده نکنید یا آن را مسدود کنید. این موضوع فقط برای یک سایت خاص نیست، بسیاری از سایت‌های داخلی امکان حذف اکانت ندارند و توجهی هم به درخواست کاربر ندارند!

به لحاظ فنی، مسدود شدن، حذف تلقی نمی‌شود و استفاده نکردن از حساب هم دردی دوا نمی‌کند. اطلاعات حساسی مثل شماره حساب بانکی، کد ملی و ... همچنان در پایگاه اطلاعاتی آن سایت وجود دارد و بیم آن می‌رود که خودِ این اشخاص یا در صورت هک شدن سایت، دیگران از آن سوء استفاده کنند! آیا حذف نکردن حساب کاربری جرم تلقی می‌شود؟ اگر بله بفرمایید در کدام بند از قانون جرایم رایانه‌ای چنین قانونی وجود دارد؟ مجازات این کار چیست؟

ممنون.

1 پاسخ

+1 امتیاز
توسط

سلام

متاسفانه در این زمینه برخی خلاهای قانونی وجود دارد.

  • ماده 58 قانون تجارت الکترونیکی ؛ ذخيره پردازش و يا توزيع داده پيام هاي شخصي مبين ريشه هاي قومي يا نژادي، ديدگاههاي عقيدتي، مذهبي، خصوصيات اخلاقي و داده پيام هاي راجع به وضعيت جسماني، رواني و يا جنسي اشخاص بدون رضايت صريح آنها به هر عنوان غير قانوني است.
  • ماده 59 قانون تجارت الکترونیکی ؛ در صورت رضايت شخص موضوع داده پيام نيز به شرط آنكه محتواي داده پيام وفق قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي باشد ذخيره، پردازش و توزيع داده پيام هاي شخصي در بستر مبادلات الكترونيكي بايد با لحاظ شرايط زير صورت پذيرد:

    الف – اهداف آن مشخص بوده و به طور واضح شرح داده شده باشند.

    ب – داده پيام بايد تنها به اندازه ضرورت و متناسب با اهدافي كه در هنگام جمع آوري براي شخص موضوع داده پيام شرح داده شده جمع آوري گردد و تنها براي اهداف تعيين شده مورد استفاده قرار گيرد.

    ج- داده پيام بايد صحيح و روز آمد باشد.

    د- شخص موضوع داده پيام بايد به پرونده هاي رايانه اي حاوي داده پيام هاي شخصي مربوط به خود دسترسي داشته و بتواند داده پيام هاي ناقص و يا نادرست را محو يا اصلاح كند.

    ه- شخص موضوع داده پيام بايد بتواند درهر زمان با رعايت ضوابط مربوطه درخواست محو كامل پرونده رايانه اي داده پيام هاي شخصي مربوط به خود را بنمايد.

 

توسط
ویرایش شده توسط
تبصرۀ «ه» که صریحاً حق حذف حساب کاربری را به کاربر داده. چه خلاء قانونی وجود دارد؟

سوالات مشابه

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی Borhan2

سلام! اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه جرایم فضای مجازی, استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی, مالکیت فکری و کپی رایت, قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری و غیره را در این سایت مطرح نمایید.

سایت موسسه: www.cyberlaw.ir

تلفن موسسه : 88610340

فکس موسسه : 88628135

ایمیل : info @ ictlaw.ir

رزرو وقت مشاوره حضوری: 09120136257

مشاوره حقوقی

دسته بندی ها

دانلود نمونه شکایت کیفری جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه لایحه دفاعیه جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه دادخواست حقوقی

سینما وکیل - سینما حقوق

رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری - سایبرلا

رزرو وقت مشاوره حقوقی تلفنی - سایبرلا

وکیل جرایم سایبری متخصص جرایم اینترنتی - سایبرلا

مشاوره با کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات  

اینستاگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

تلگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

سجاد نعیم وفا , کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

متن کامل قانون جرایم رایانه ای - سایبرلا

متن کامل قانون تجارت الکترونیک - سایبرلا

سینما وکیل - سینما حقوق  

...