موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان       بانک اسناد و قراردادهای حقوقی

+1 امتیاز
1.5k بازدید
در سوالات متفرقه توسط
سلام

در اینترنت اگهی فروش موتورسیکلتم رو گذاشتم 3 سال  پیش  ،شخصی باهام تماس گرفت قرار گذاشتیم 90 درصد وجه رو بهم داد و موتور رو تحویل گرفت بقیش هم قرار شد در دفتر اسناد رسمی ، یک وکالت نامه به زنش بدم برای تعویض پلاک و بعد هم زدن سند موتور به اسم ایشون ، تا اینجا مشکلی نبود یک وکالت دادم برای تعویض پلاک و کارت موتور به اسم خانم ایشون و کلیه مدارک موتور رو بهشون تحویل دادم از جمله سند ، سند قبلی راهنمایی رانندگی کارت سوخت و ... بعدش طرف برای انتقال سند موتور به اسمش دیگه نیومد و بقیه وجه رو هم بهم نداد متاسفانه ، حالا وجهش خیلی مهم نبود ولی میخوام بدونم سندی که به نام بنده هستش ممکنه مشکل ساز بشه برام ؟

احتمال زیاد پلاک رو تعویض کرده ولی سند موتور هنوز به نام بنده هستش میخواستم بدونم چ کاری میتونم انجام بدم تا اگر با این موتور کار خاصی انجام داد مشکلی برام پیش نیاد و سوال دیگه از کجا ممطئن بشم تعویض پلاک رفته ؟

با سپاس

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط

باسلام

بطور کلی تا قرارداد/ وکالتنامه تنظیمی مطالعه نشود، نمیتوان اظهار نظر دقیقی کرد. اما در کل میتوان گفت؛ هرچند مطابق قواعد عام، اکثر حقوق دانان معتقدند، مسئولیت خسارات ناشی از حوادث رانندگی بر عهده راننده قرار میگیرد، نه مالک اما مطابق قواعد خاص اختلاف نظر وجود دارد، طبق قانون

 کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی اعم از این که اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مکلفند وسائل نقلیه مذکور را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حـوادث وسـایل نقـلیه مزبور و یا یـدک و تریلر مـتصل به آنها و یا مـحمولات آنها به اشخاص ثالث وارد می‌شود حداقل به مقدار مندرج در این قانون نزد یکی از شـرکتهای بیمه که مجـوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی ایران داشته باشد، بیمه نمایند.

به علاوه دارنده از نظر این قانون اعم از مالک و یا متصرف وسیله نقلیه است و هرکدام که بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل نماید تکلیف از دیگری ساقط می‌شود.

 

اما مشکل جایی است که نه مالک نه متصرف، بیمه نامه را تحصیل نکنند و خسارتی در اثر حوادث رانندگی به بار آید، در این صورت سوال پیش می آید که چه کسی مسئول و مکلف به جبران خسارت است؟ برخی راننده و برخی دارنده را مسئول می دانند که به جهت وجود رابطه سببیت بین راننده و ورود خسارت، مسئول شناختن راننده با قواعد حقووقی سازگارتر است.

اما فروض دیگری نیز وجود دارد که ممکن است زیان دیده به دارنده مراجعه کند و دارنده پس از جبران خسارت با اثبات رابطه سببیت مسئولیت نهایی را بر راننده بار نماید.

این که فروض مختلف و نظریات گوناگون را مطرح کردم بعلت عدم تعیین تکلیف قطعی توسط قانون است که حقوق دانان را مجبور به تفسیر کرده است.

نهایتا این که منبعد پیش از انجام هر عملی که بار حقوقی دارد از مشاوره حقوقی استفاده نمایید و با تنظیم دقیق قرارداد اقدام نمایید زیرا پیشگیری بسیار آسانتر و کم هزینه تر خواهد بود. علی ایحال درخصوص این موضوع نیز انشالله که مشکلی پیش نیاید و احیانا درصورت بروز مشکل، با استدلال و استناد به اصول حقوقی از حق خود دفاع نمایید. برای استعلام پلاک از طریق مرجع قضایی میتوانید از پلیس استعلام نمایید. بعلاوه اظهارنامه ای خطاب به طرف مقابل تنظیم نمایید و الزام وی را نسبت به انجام تعهدات خود بخواهید.

موفق باشید

توسط
ویرایش شده توسط

فروش موتورسیکلت یک فرآیند است که به کمک قرارداد فروش یا قولنامه معمولاً انجام می‌شود و در آن یک فرد یا شرکت تصمیم به انتقال مالکیت موتورسیکلت به فرد دیگری می‌گیرد. در این فرآیند، موارد زیر معمولاً در نظر گرفته می‌شوند:

1. **تعیین قیمت**: فروشنده باید قیمت موتورسیکلت خود را تعیین کند. این قیمت ممکن است بر اساس وضعیت، سن، مدل، ویژگی‌ها و میزان استفاده از موتورسیکلت مشخص شود.

2. **آگهی و تبلیغات**: فروشنده ممکن است از طریق روش‌های مختلف مانند آگهی در اینترنت، روزنامه‌ها یا وسایل دیگر تبلیغاتی، موتورسیکلت خود را به فروش بگذارد.

3. **مذاکره و معامله**: بعد از اینکه خریدار مناسب را پیدا کردید، ممکن است نیاز به مذاکره در مورد شرایط فروش و قیمت باشد. این مرحله ممکن است شامل تخفیف، شرایط پرداخت و سایر جزئیات معامله باشد.

4. **تهیه قرارداد فروش**: پس از توافق بر شرایط، یک قرارداد فروش یا قولنامه بین فروشنده و خریدار تهیه می‌شود که شامل شرایط و جزئیات معامله می‌شود. این قرارداد شامل اطلاعات موتورسیکلت، قیمت، شرایط پرداخت، و تعهدات طرفین است.

5. **انجام معامله**: پس از امضای قرارداد فروش و پرداخت مبلغ تعیین شده، مالکیت موتورسیکلت انتقال می‌یابد و موتورسیکلت به خریدار تحویل داده می‌شود.

6. **ثبت تغییرات مالکیت**: در برخی کشورها، لازم است تغییرات مالکیت موتورسیکلت در سند رسمی ثبت شود. بنابراین، پس از فروش، فروشنده باید مالکیت موتورسیکلت را به نام خریدار ثبت کند.

فروش موتورسیکلت می‌تواند یک فرآیند پیچیده باشد که نیازمند دقت و رعایت قوانین و مقررات مربوطه است. بنابراین، مهم است که هر دو طرف (فروشنده و خریدار) قبل از انجام معامله به موارد قانونی و حقوقی توجه کافی داشته باشند و از تهیه مدارک و قراردادهای معتبر استفاده کنند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 10 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 303 بازدید
مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی Borhan2

سلام! اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه جرایم فضای مجازی, استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی, مالکیت فکری و کپی رایت, قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری و غیره را در این سایت مطرح نمایید.

سایت موسسه: www.cyberlaw.ir

تلفن موسسه : 88610340

فکس موسسه : 88628135

ایمیل : info @ ictlaw.ir

رزرو وقت مشاوره حضوری: 09120136257

مشاوره حقوقی

دسته بندی ها

دانلود نمونه شکایت کیفری جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه لایحه دفاعیه جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه دادخواست حقوقی

سینما وکیل - سینما حقوق

رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری - سایبرلا

رزرو وقت مشاوره حقوقی تلفنی - سایبرلا

وکیل جرایم سایبری متخصص جرایم اینترنتی - سایبرلا

مشاوره با کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات  

اینستاگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

تلگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

سجاد نعیم وفا , کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

متن کامل قانون جرایم رایانه ای - سایبرلا

متن کامل قانون تجارت الکترونیک - سایبرلا

سینما وکیل - سینما حقوق  

...