موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان       بانک اسناد و قراردادهای حقوقی

0 امتیاز
982 بازدید
در برنامه نویسی و حقوق نرم افزار توسط

سلام.خسته نباشید.بنده طراح قالب سایت هستم.مدتی پیش قالبی برای سایت های با مضمون موزیک و فیلم طراحی نمودم و به صورت اشتراکی فروختم.بعد از مدتی این قالب به صورت رایگان در سایت های با این مضمون پخش شد و این قالب در سایت هایی که در زمینه ی دانلود فیلم های هالیوودی و یا موزیک های غیرمجاز فعالیت می کنند استفاده شد و از طرفی چون کپی رایت قالب نیز به نام بنده قفل شده است آیا پلیس فتا می تواند با بنده برخورد کند؟

اگر با بنده نیز برخورد خواهند کرد مجازات به چه صورت خواهد بود؟

چون بنده قبل از انتشار رایگان این قالب فعالبت خودم رو در سایت ستاد ساماندهی ثبت نموده بودم و ایرادی نگرفته بودند. و اصلا بنده هدفم از طراحی این قالب برای سایت های مجاز بوده نه غیرمجاز.

راهکار چیست؟ ایا باید نگران باشم.

1 پاسخ

+1 امتیاز
توسط

با سلام و آرزوی موفقیت

نکاتی باید به طور کلی/ و به طور خاص درخصوص پرسش شما مطرح شود، به قرار زیر است:

در مورد محتویاتی که در قانون مجرمانه محسوب می شوند؛ به موجب قانون شخصی که محتوای مجرمانه را تولید/ ذخیره / نگهداری / منتشر/ توزیع یا معامله کند یا به منظور دستیابی افراد به محتویات مذکور، آن ها را تحریک/ تطمیع/ تهدید/ ترغیب کند یا آن ها را فریب دهد یا شیوه دستیابی به آن ها را تسهیل نماید یا آموزش دهد مجرم محسوب می شود. که برحسب مورد می تواند مشمول قانون جرایم رایانه ای، قانون مجازات اسلامی، قانون نحوه مجازات اشخاصی که درامور سمعی و بصری فعالیتهای غیرمجاز می‌کنند، و ... شود.

اگر قصد ندارید اقدام  حقوقی علیه کسانی که بطور غیر مجاز از قالب شما استفاده کرده اند، به عمل بیاورید و نگران اقدام حقوقی علیه خودتان هستید، به طرق ذیل می توانید خود را تبرئه نمایید: این که اثبات کنید قالب مذکور را باهدف استفاده غیرمجاز طراحی نکرده اید/ یا از محتوای مذکور بی اطلاع بودید/ یا طبق قرارداد اولیه، قالب طراحی شده برای استفاده مجاز توسط شخصی بوده، که بدون اجازه شما در اختیار سایرین قرار گرفته/ یا ...   سایر نکات مربوطه را میتوانید در این قسمت ببینید: مسئولیت های طراح وب سایت

به استثنای موارد فوق و مشابه آن، به طور کلی باید گفت مسئولیت با شخصی است که نام دامنه به اسم وی ثبت گردیده است.

نکته آخر این که درصورتی که حرفه شما در این زمینه است، برای جلوگیری از مشکلات، من بعد قرارداد حقوقی دقیق (مثلا در حوزه طراحی سایت/ ارائه خدمات/ خرید و فروش اینترنتی/...) تنظیم کرده و تمام نکات و ضمانت اجراهای نقض را در آن درج نمایید.

موفق باشید.

توسط
بنده در سوالم ذکر کردم که فعالبتم رو در ستاد ساماندهی ثبت کرده بودم و ایرادی نگرفتن
حال بنده باید چه کاری انجام بدهم باید به پلیس فتا مراجعه کنم و شرح حالی که در اینجا گفتم به آن ها نیز بگویم؟؟
توسط
بله، با توجه به این که قالب شما برای امری مجرمانه طراحی نشده و جزو مواردی نیست که "صرفا" برای ارتکاب جرم قابل استفاده باشد، لذا طبیعی است که ایرادی نداشته باشد ( هرچند در سایت ساماندهی دامنه است که ثبت می شود، و منظورتون از ثبت قالب در ساماندهی مبهمه؟)
در هرحال مراجعه به پلیس یا دادسرا بستگی به این دارد که قصد شکایت داشته باشید یا نه، و الا با صرف این اظهارات اقدام خاصی نمیتوانید به عمل بیاورید. اما این که شکایتتون به چه نحو باید مطرح شود و سایر مسائل نیاز به دانستن جزییات بیشتری دارم؛
بویژه درخصوص تحویل مورد تعهد به طرف مقابل و نحوه آن - که درصورت عدم وجود مستندات (توافق کتبی/ پیامک/ ایمیل/ اقرار/ شهادت شهود و...)، براساس عرف مربوطه و سایر قرائن مشخص می شود.
توسط
چون دامنه در ساماندهی ثبت شده بود قاعدتا سایت مدام بررسی می شد و اگر جز موارد مجرمانه بود اخطار می دادن حداقل که همچین موردی رو انجام ندادن اصلا.به هر حال
بنده می خوام قالب که به صورت رایگان پخش شده با دستور پلیس فتا از سایت ها حذف بشه تمایل به شکایت از سایت ها ندارم چون همه ی ان ها کپی کار هستند و از روی دست هم کپی کردند و مطلب رو پخش کردند.
حال برای اینکار پلیس اقدامی انجام می دهد که به مدیران سایت ها دستور دهد تا از سایتشون این مورد ( قالب بنده ) رو پاک کنند؟
توسط
باید میان مباحث مربوط به دامنه و محتوا و قالب قائل به تفکیک شد، و دقت داشت که هر مورد در شرایط خاصی مجرمانه محسوب می شود و اشخاص مسئول در هر حوزه با سایر حوزه ها متفاوت است.
در هرحال صرف نظر از این مباحث، دو اقدام می توان کرد:
اول اینکه، همه اشخاص درخصوص محتوای مجرمانه می توانند، آدرس سایت موردنظر را به کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه به آدرس http://filter.internet.ir/ اعلام کرده و سایت مزبور به این گزارش رسیدگی کرده و در صورت مجرمانه بودن، سایت را فیلتر خواهد کرد.
دوم این که، درخصوص ادعای استفاده سایرین *بطور غیر مجاز* از قالب شما، و سایر مباحث مربوطه، ادعاهایی است که نیاز به اثبات دارد و بدون رسیدگی و صدور حکم (توسط دادگاه) به نفع شما این اقدام امکان پذیر نمی باشد.
موفق باشید

سوالات مشابه

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی Borhan2

سلام! اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه جرایم فضای مجازی, استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی, مالکیت فکری و کپی رایت, قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری و غیره را در این سایت مطرح نمایید.

سایت موسسه: www.cyberlaw.ir

تلفن موسسه : 88610340

فکس موسسه : 88628135

ایمیل : info @ ictlaw.ir

رزرو وقت مشاوره حضوری: 09120136257

مشاوره حقوقی

دسته بندی ها

دانلود نمونه شکایت کیفری جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه لایحه دفاعیه جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه دادخواست حقوقی

سینما وکیل - سینما حقوق

رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری - سایبرلا

رزرو وقت مشاوره حقوقی تلفنی - سایبرلا

وکیل جرایم سایبری متخصص جرایم اینترنتی - سایبرلا

مشاوره با کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات  

اینستاگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

تلگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

سجاد نعیم وفا , کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

متن کامل قانون جرایم رایانه ای - سایبرلا

متن کامل قانون تجارت الکترونیک - سایبرلا

سینما وکیل - سینما حقوق  

...