موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان       بانک اسناد و قراردادهای حقوقی

0 امتیاز
1.5k بازدید
در برنامه نویسی و حقوق نرم افزار توسط

سلام و عرض ادب بنده ایده ی ساخت یک اپلیکیشن موبایل را با یک برنامه نویس در میان گذاشتم و قرار شد در قبال مبلغی اپلیکیشن بنده را بسازد و تمامی مبلغ را پرداخت نموده ام و اپلیکیشن را دریافت نموده ام اما برنامه نویس سورس کد را به بنده تحویل نمی دهد و در قبال آن مبلغ دوبرابر ساخت اپلیکیشن را طلب می نماید و نیز می گوید اگر مثلا یک آپدیت دو میلیون تومان هزینه ی آن شود علاوه بر این دوتومن مبلغ چهار میلیون تومان دیگر به قیمت سورس اضافه می گرددما یک قرار داد ساده داریم که در آن قید شده که برنامه نویس بنده بابت طراحی  برنامه نویسی مبلغ معینی را دریافت نموده است و به هیچ عنوان به سورس اشاره ای نشده است در متن قرار داد که متعلق به چه کسی است و در قرار داد دیگری بنده به عنوان کارفرما و ایشان به عنوان برنامه نویس تعیین شده اند   چند سوال دارم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

 1-آیا سورس کد متعلق به بنده  می باشد؟
2-آیا میتوانم به جرم اخاذی و کلاه برداری از ایشان شکایت نمایم؟(چون بارها درخواست تحویل سورس را از ایشان در حضور شاهد  ودر تلگرام داشته ام اما ایشان می گویند تنها در صورت خرید سورس این امکان وجود دارد و همین امر باعث شده که بنده اجازه ی تغییرات و ارتقاء اپلیکیشن خود را نداشته باشم و باعث شده کار بنده متوقف گردد .)
3-بنده در متن رسید تحویل نوشته ام که اپلیکیشن ..... رابه صورت کامل تحویل گرفته ام اما با وجود گذشت 6ماه از آن زمان سورس کد را به بنده نمیدهند آیا با توجه به اینکه در رسید گفته ام به طور کامل تحویل گرفته ام برنامه نویس میتواند ادعا کند که سورس کد را به بنده تحویل داده است؟(در تلگرام و در حضور شاهد بارها اقرار نموده که سورس کد را تحویل نمیدهد مگر در قبال مبلغ دوبرابر قیمت اپلیکیشن)
4-در صورت درخواست جبران خسارت چگونه مبلغ خسارت محاسبه میگردد و به چه شکل و مبنایی میباشد؟

توسط
سلام بسیار ممنونم بابت پاسخگویی سریع و به موقع شما دوستان عزیز.
آیا میشود از طریق خیانت در امانت به صورت کیفری نیز شکایت کرد؟
(متن قرار داد:
اینجانب.....فرزند.... در تاریخ 96/12/1 اپلیکیشن اندروید... رابه صورت کامل تحویل گرفتم و مبلغ....تومان به صورت نقدا و با رضایت کامل طی 5قسط به آقای.... فرزند... بابت طراحی و برنامه نویسی این برنامه پرداخت نمودم)
با گذشت 6ماه از تاریخ این قرار داد برنامه نویس از تحویل سورس کد در حضور شاهد خودداری نموده است و خود را مالک آن میداند.و به صورت لفظی توافق کردیم که تا 97/6/1 مسئولیت پشتیبانی و رفع خطاها بر عهده ایشان باشد در حضورشاهد، و با توجه این ها میتوانم ادعا کنم که سورس کد به صورت امانت دست ایشان بوده است؟و حال که تقاضای تحویل سورس کد را دارم، ایشان از تحویل آن خودداری می نمایندو به نوعی خیانت در امانت محسوب می گردد؟

1 پاسخ

+1 امتیاز
توسط
انتخاب شده توسط
 
بهترین پاسخ

با سلام

برای ارایه پاسخ دقیقتر باید قرارداد شما بررسی شود, اما در حالت کلی حق تغییر و توسعه نرم افزار و مالکیت سورس کد متعلق به کارفرماست (مگر اینکه در قرارداد به نحو دیگریتوافق شده باشد)

عمل طرف مقابل مصداق جرم کلاهبرداری نیست و برای پیگیری حقوق خود باید اقدام به طرح دعوای حقوقی در محاکم حقوقی عمومی (و چنانچه ارزش خواسته شما کمتر از ۲۰ میلیون تومان است در شوراهای حل اختلاف) نمایید.

چنانچه مستندات کافی در اختیار داشته باشید خیر.

براورد خسارت بر عهده کارشناسان رسمی دادگستری است.

توصیه می شود در اسرع وقت اقدام به ارسال اظهارنامه قضایی نمایید.


درخصوص تفاوت بین محاکم حقوقی (دادگاه عمومی یا شورای حل اختلاف) و کیفری (دادسرا و دادگاه کیفری) نیز لینک های ذیل را مطالعه بفرمایید:

اظهارنامه قضایی:

 

سوالات مشابه

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی Borhan2

سلام! اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه جرایم فضای مجازی, استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی, مالکیت فکری و کپی رایت, قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری و غیره را در این سایت مطرح نمایید.

سایت موسسه: www.cyberlaw.ir

تلفن موسسه : 88610340

فکس موسسه : 88628135

ایمیل : info @ ictlaw.ir

رزرو وقت مشاوره حضوری: 09120136257

مشاوره حقوقی

دسته بندی ها

دانلود نمونه شکایت کیفری جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه لایحه دفاعیه جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه دادخواست حقوقی

سینما وکیل - سینما حقوق

رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری - سایبرلا

رزرو وقت مشاوره حقوقی تلفنی - سایبرلا

وکیل جرایم سایبری متخصص جرایم اینترنتی - سایبرلا

مشاوره با کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات  

اینستاگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

تلگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

سجاد نعیم وفا , کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

متن کامل قانون جرایم رایانه ای - سایبرلا

متن کامل قانون تجارت الکترونیک - سایبرلا

سینما وکیل - سینما حقوق  

...