موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان       بانک اسناد و قراردادهای حقوقی

0 امتیاز
4.9k بازدید
در جرایم رایانه ای و اینترنتی توسط

لطفا بفرمایید دعانویسی و فالگیری اینترنتی هم جرم است؟ عده ای از صفحات دعانویسی با گرفتن مبالغ بالا از مردم اقدام به اینکار میکنند که در تکثر مواقع چیزی هم برای کسی نفرستاده و بلاک میکنند، مبالف از صد هزارتومان تا چند میلیون است، راهی برای شکایت از اینگونه افراد در این مرکز وجود دارد؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط

باسلام، هرچند ارتکاب دعانویسی، فالگیری و رمالی در فضای حقیقی (غیرمجازی) با چالش های حقوقی همراه است –که ذیلا بدان ها اشاره خواهد شد- اما ارتکاب این اعمال به صورت اینترنتی طبق قانون جرایم رایانه ای قابل پیگیری خواهد بود. مطابق این قانون؛
هركس به طور غيرمجاز از سامانه‌هاي رايانه‌اي يا مخابراتي با ارتكاب اعمالي از قبيل وارد كردن، تغيير، محو، ايجاد يا متوقف كردن داده‌ها يا مختل كردن سامانه، وجه يا مـال يا منفعت يا خدمات يا امتيازات مالي براي خود يا ديگري تحصيل كند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از يك تا پنج سال يا جزاي نقدي از بيست ميليون (20.000.000) ريال تا يكصد ميليون (100.000.000) ريال يا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.
درخصوص قسمت انتهایی سوالتان لازم به ذکر است؛ موسسه ما خدمات حقوقی (وکالت، تنظیم شکواییه/دادخواست/لایحه، مشاوره حقوقی ،...) در این زمینه را انجام می دهد. برای طرح دعوا می‌توانید با تنظیم شکوائیه ای مستدل و مستند و پیوست ادله به دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه فرمایید. موفق باشید.


***نکاتی پیرامون ارتکاب دعانویسی، فالگیری و رمالی در فضای حقیقی؛
در فضای حقیقی (غیرمجازی) بند 18 ماده 3 آیین‌نامه امور خلافی مصوب سال 1324 مقرر می داشت: «کسانی که رمالی، جفر، تعبیر خواب، کف‌بینی، افسونگری، جاوگری، جن‌گیری، فالگیری، پیش‌گویی، چله‌نشینی، بخت‌گشایی و امثال آنها را وسیله معرکه یا دوره‌گردی قرار دهند یا با باز کردن دکان یا خانه اعمال مزبور را پیشه و وسیله کسب و استفاده خود قرار دهند به حبس از 7 روز تا 10 روز حبس و از 100 تا 200 ریال غرامت محکوم می‌شوند»
با عنایت به متروک ماندن اجراي آئين‌نامه امور خلافي و عدم تصریح قانون مجازات اسلامی سابق(1375)  به این امر جامعه حقوقی انتظار تصویب لایحه جدید قانون مجازات اسلامی را می کشید که در آن به سحر و جادو هم اشاره شده بود: «مسلمانی که با سحر و جادو سر وکار داشته و آن را در جامعه به عنوان حرفه یا فرقه ای ترویج نماید محکوم به قتل است». با توجه به  حذف این ماده در متن نهایی قانون جدید مجازات اسلامی (مصوب 1392) هم چنان صراحت قانونی در این خصوص وجود ندارد.
با این وجود کماکان می توان به قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشاء و اختلاس و كلاهبرداري استناد و با اثبات عناصر مرتکب را محکوم نمود.
 

سوالات مشابه

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی Borhan2

سلام! اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه جرایم فضای مجازی, استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی, مالکیت فکری و کپی رایت, قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری و غیره را در این سایت مطرح نمایید.

سایت موسسه: www.cyberlaw.ir

تلفن موسسه : 88610340

فکس موسسه : 88628135

ایمیل : info @ ictlaw.ir

رزرو وقت مشاوره حضوری: 09120136257

مشاوره حقوقی

دسته بندی ها

دانلود نمونه شکایت کیفری جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه لایحه دفاعیه جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه دادخواست حقوقی

سینما وکیل - سینما حقوق

رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری - سایبرلا

رزرو وقت مشاوره حقوقی تلفنی - سایبرلا

وکیل جرایم سایبری متخصص جرایم اینترنتی - سایبرلا

مشاوره با کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات  

اینستاگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

تلگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

سجاد نعیم وفا , کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

متن کامل قانون جرایم رایانه ای - سایبرلا

متن کامل قانون تجارت الکترونیک - سایبرلا

سینما وکیل - سینما حقوق  

...