حق انصراف هفت روزه

+24 امتیاز
152 بازدید
سوال شده شهریور 14, 1393 در تجارت الکترونیک توسط الهام طاهری

با سلام مجدد، قبلا سوالی درخصوص خرید اینترنتی و تجارت الکترونیکی کالا ازتون پرسیده بودم که شما فرمودیدمیتونم از حق انصراف هفت روزه استفاده کنم، با فروشنده که تماس گرفتم؛ گفتند ما توی قرارداد چنین حقی رو قرار ندادیم. میخواستم بدونم تو قراردادهای آتی چطوری میتونم از این حق بهره مند بشم و دقیقا چی باید تو قرارداد بیاد؟

1 پاسخ

+8 امتیاز
پاسخ داده شده شهریور 21, 1393 توسط borhan
سلام، یکی از حقوقی که قانونگذار در مبادلات اینترنتی برای مصرف کننده در نظر گرفته، حق انصراف حداقل 7 روزه است، و فروشنده نمی تواند این حق را از شما سلب کند. حتی اگر شرط خلافش رو هم قرار داده باشه، بلا اثر است. بنابراین شما نه تنها در این معامله بلکه در تمام مبادلات الکترونیکی تان می توانید از این حق استفاده کنید و نیاز به آوردن این شرط وجود ندارد.
دارای دیدگاه مرداد 4, 1394 توسط مهدی
باسلام
بنده به عنوان یک سرویس دهنده ی خدمات میزبانی مزاحم میشوم و در مورد پاسخ شما دو سوال داشتم.
۱)در بسیاری از موارد سرویس ارایه شده از طریق یک شرکت خارجی میباشد برای مثال فرض کنید که کاربر سرور اختصاصی از کشور فرانسه نیاز دارد در این صورت با هماهنگی با کاربر سرویس از شرکت خارجی تهیه شده و به کاربر ارایه میشود بهتر بگویم در ۹۹ درصد موارد سرور های اختصاصی خارج از کشور به همین صورت ارایه میشود و درواقع شخص سرویس دهنده به عنوان یک واسط و یا نمایده ی رسمی شرکت خارجی میباشد بدیهی است که شرکت های خارجی قوانین مخصوص به خود را دارند برای مثال ممکن است یک شرکت سرویس بازگشت وجه برای ۳ روز ارایه کند ان هم درصورتی که یکی از شرایط سرویسش را انجام ندهد برای مثال بجای سرعت یک گیگابیت سرعت نیم گیگابیت ارایه کند و ... خوب در این صورت ما چگونه میتوانیم بازگشت وجه به کاربر بدهیم؟!! (کاربر در زمان خرید از قوانین مرکز داده مطلع است) درضمن ممکن است هزینه ی اجاره ی هر ماه سرور نیز بالغ بر ۱ میلیون تومان باشد ...

۲)درمواردی ارایه ی یک سرویس گران قیمت برای مثال ۳ میلیون تومان ماهانه چیزی نیست که بتوان بعد از ۷ روز هزینه ی پرداختی کاربر را پس داده (حدود ۷۰۰ هزار تومان برای ۷ روز میشود...) در این موارد باید چه کار کرد؟

مورد اخر : چیزی که بنده مشاهده کردم حتی شرکت های بزرگ نیز بجز موارد خاص (SLA) سرویس بازگشت وجه برای سرویس های گران قیمت ندارند ...
باسپاس فراوان
ارادتمند
دارای دیدگاه مرداد 5, 1394 توسط borhan
با سلام و تشکر
درخصوص سوال خوبتان لازم است دقت داشته باشید حق انصراف 7 روزه مندرج در متن سوال و پاسخ، اشاره به اصول کلی حمایت از مصرف کننده در مبادلات الکترونیکی دارد، و سوال مخاطب معطوف به فرض مبادله کالا بوده است. اما این اصول کلی به معنای عدم وجود موارد خاص نمی باشد؛ برای دیدن مثالی از این موارد خاص می توانید به مساله هفت روز و خرید بیمه مراجعه فرمایید.
بنابراین در پاسخ به قسمت اول و دوم سوالتان باید توجه داشته باشید؛ یکی از مواردی که به علت شرایط خاص کالا حق انصراف وجود نخواهد داشت؛ در خصوص خدماتی است ، که ارائه‌ی شان با توافق مصرف‌کننده خدمات قبل از پایان هفت روز کاری شروع شود. هرچند امکان توافق خلاف (یعنی توافق مبنی بر داشتن حق انصراف مصرف کننده) وجود دارد.
به زبان ساده برای این که مصرف کنندگان مخاطب شما امکان استفاده از حق انصراف را نداشته باشند،می بایست دو نکته زیر را رعایت کنید؛
•    اول این که قبل از انقضای 7 روز، ارائه خدمات مورد تعهد خود را شروع نمایید. ( شروع 7 روز درفرض فروش خدمات، از روز انعقاد قرارداد خواهد بود.)
•    دوم این که این مسئله را به نحوی که بار حقوقی داشته باشد، در قراردادی که روی سایت تنظیم می فرمایید درج نمایید.
درخصوص قسمت آخر سوال نیز باید هر شرکت جداگانه بررسی و براساس مواد قانونی تجزیه و تحلیل شود، و سپس وضعیت حق انصراف یا عدم حق انصراف مصرف کننده را تعیین کرد. اما همان طور که فرمودید بعضا به مسائل حقوقی حوزه فضای مجازی دقت لازم نمی شود که این امر می تواند منجر به ورود خسارات و جریمه های سنگین و بعضاً مجازات کیفری شود؛ درحالی که تنظیم دقیق قرارداد مندرج در سایت / ارسال یک ایمیل به مصرف کننده / ... همه و همه نکاتی هستند که می توانند از این تبعات ناخواسته و شکایات کاربران جلوگیری نماید.
موفق باشید.

سوالات مشابه

 

مشاوره حقوقی

خوش آمدید !! به وبسایت مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی

Borhan2

اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، حقوق سایبر، جرایم رایانه ای، کپی رایت نرم افزارها، قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری، و تجارت الکترونیک را در اینجا مطرح نمایید

سایت موسسه: www.ictlaw.ir
ایمیل : info @ ictlaw.ir
تلفن موسسه: 88610340
فکس موسسه : 88628135
تلفن هماهنگی : 09120136257

مشاوره حقوقی

مالکیت فکری کپی رایت حقوق نرم افزارها   وکیل جرایم فضای سایبری   وکیل جرایم فضای سایبری   سینما وکیل - سینما حقوق  

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به "موسسه توسعه حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات برهان" است.

خدمات حقوقی تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی (وکالت دادگستری و مشاوره حقوقی)

...