موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان       بانک اسناد و قراردادهای حقوقی

0 امتیاز
199 بازدید
در سوالات متفرقه توسط

با سلام و احترام

قولنامه  یک ملک انجام شد و روز تنظیم سند به دفترخانه رفتم و متوجه شدم علی الرقم درج (عرصه و عیان) در قولنامه ، فروشنده تنها سند عرصه را دارد که عدم حضور را از دفترخانه دریافت  کردم و  با رجوع مجدد به مشاور املاک مقرر شد مالک کلید را تحویل داده و  سند اعیان را دریافت کند و بابتش به ایشان زمان دادیم حال که سند اعیان آمده عنوان می کند که دیگر ملک را نمی فروشد و خسارت فسخ را پرداخت می کند و فسخ خواهد کرد . علی ایحال من در ملک ساکن هستم و 100 میلیون تومان برای ملک هزینه کرده ام و با قیمت قبلی هم نمیتوانم خانه بخرم با توجه به اینکه کلید تحویل من شده و دلیل فسخ مالک منطقی نیست چاره چیست ؟ آیا ملزم می شود به تنظیم سند ؟ آیا من باید منزل را ترک کنم ؟ (با توجه به عدم تمایل)

در قولنامه نوشته شده : هر یک از طرفین به هر دلیل موجب فسخ مورد معامله فوق شود باید 100 میلیون تومان خسارت و ضرر و زیان به طرف مقابل بپردازد

در بخشی از قولنامه هم نوشته شده کلیه خیارات از جمله خیار غبن به استثنای خیار تدلیس با اقرار طرفین اسقاط گردید.

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط

سلام

باید دید منظور شما از حق فسخ پیش بینی شده در قرارداد چه بوده است. طبق قانون «در عقد بیع ممکن است شرط شود که در مدت معین برای بایع یا مشتری یا هر دو شخص خارجی اختیار فسخ معامله باشد. اگرابتدای مدت خیارذکرنشده باشدابتدای آن از تاریخ عقد محسوب است والا تابع قرارداد متعاملین است».

اگر برای شرط مزبور مدت معین نشده باشد؛ هم شرط خیار و هم بیع باطل است.

کما اینکه در بیع شرط نیز آمده است« درعقد بیع متعاملین می توانند شرط نمایند که هر گاه بایع در مدت معینی تمام مثل ثمن رابه مشتری ردکندخیارفسخ معامله رانسبت به تمام مبیع داشته باشدو همچنین می توانند شرط کنند که هرگاه بعض مثل ثمن را ردکند خیارفسخ معامله را نسبت به تمام یا بعض مبیع داشته باشد در هر حال حق خیار تابع قرارداد متعاملین خواهد بود و هرگاه به ثمن قید تمام یا بعض نشده باشد خیار ثابت نخواهد بود مگر با رد تمام ثمن».

نهایتا می بایست مفاد توافق شما (قولنامه یا مبایعه نامه یا ...) بودن توافق مشخص شود، که نیاز به مطالعه کل قرارداد دارد و اگر قراداد صراحتا مشخص نکرده باشد و خوب تنظیم نشده باشد، مرجع رسیدگی کننده ناچار به تفسیر قرارداد دست خواهد زد. اما قاعدتاً خریدار علاوه بر دریافت مبلغی که در قرارداد بابت فسخ پیش‌بینی شده، مستحق اخذ مخارجی که برای مبیع نموده نیز خواهد بود.

در هر حال پیشنهاد می شود با توجه به پیچیدگی مسئله، در صورت عدم تراضی با طرف مقابل، حتما از مشاوره وکلای دادگستری استفاده نمایید.

موفق باشید.

سوالات مشابه

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی Borhan2

سلام! اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه جرایم فضای مجازی, استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی, مالکیت فکری و کپی رایت, قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری و غیره را در این سایت مطرح نمایید.

سایت موسسه: www.cyberlaw.ir

تلفن موسسه : 88610340

فکس موسسه : 88628135

ایمیل : info @ ictlaw.ir

رزرو وقت مشاوره حضوری: 09120136257

مشاوره حقوقی

دسته بندی ها

دانلود نمونه شکایت کیفری جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه لایحه دفاعیه جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه دادخواست حقوقی

سینما وکیل - سینما حقوق

رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری - سایبرلا

رزرو وقت مشاوره حقوقی تلفنی - سایبرلا

وکیل جرایم سایبری متخصص جرایم اینترنتی - سایبرلا

مشاوره با کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات  

اینستاگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

تلگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

سجاد نعیم وفا , کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

متن کامل قانون جرایم رایانه ای - سایبرلا

متن کامل قانون تجارت الکترونیک - سایبرلا

سینما وکیل - سینما حقوق  

...