موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان       بانک اسناد و قراردادهای حقوقی

0 امتیاز
1.8k بازدید
در حریم خصوصی, اطلاعات شخصی توسط

سلام، خسته نباشید
میخواستم بدونم آیا مواردی مثل این که فردی از دیگری در یک مکان عمومی فیلمبرداری کنه و بدون اجازه در فضای مجازی منتشر کنه، جرم محسوب میشه؟ و آیا قانونی نسبت به این مساله هست؟
البته قانون نسبت به پخش تصاویر خصوصی رو دیدم. اما در این مورد اطلاع ندارم (که کاملا هم رایج شده).
و فکر میکنم خودش حداقل دو قسم کلی پیدا میکنه: یکی مواردی مثل اینکه یک مسئولی بر سر ارباب رجوع داد بزنه (که کاملا جنبه‌ی عمومی داره)؛ و یکی هم مواردی مثل اینکه زن و شوهری توی خیابان دعواشون بشه (که از جهتی خصوصی محسوب میشه)

ممنون میشم پاسخ بدید

1 پاسخ

+1 امتیاز
توسط

بطور کلی در رابطه با فیلمبرداری در مکان های عمومی (یا مثلا نصب دوربین مداربسته در محیط های عمومی) ، در حال حاضر منع قانونی خاصی وجود ندارد، مگر در مواردی که انجام این امر موجب اخلال در نظم عمومی جامعه شده باشد. بهرحال فیلمبرداری از افراد دیگر (بدون رضایت آنها) حتی اگر مسئولیت کیفری نداشت باشد، قطعا مسئولیت اخلاقی و شرعی دارد و با حقوق اساسی افراد در تضاد است.

انتشار صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی یا اسرار دیگری بدون رضایت افراد، جرم محسوب می شود.

  • ماده 17 قانون جرایم رایانه ای: «هر كس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر كند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی كه منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتك حیثیت او شود، به حبس از نود و یك روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد».
  • طبق بند ب ماده 5 قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز می نمایند مصوب 1386، تهیه فیلم یا عکس از محل هایی که اختصاصی بانوان بوده و آن ها فاقد پوشش مناسب باشند مانند حمام ها، استخر ها و یا تکثیر و توزیع آن جرم می باشد و مجازات آن 2 تا 5 سال حبس تعزیری و 10 سال محرومیت از حقوق اجتماعی و 74 ضربه شلاق می باشند. و طبق بند خ ماده مذکور، تهیه مخفیانه فیلم مبتذل از مراسم خانوادگی و اختصاصی دیگران و یا تکثیر آن هم جرم محسوب می شود و مرتکب به مجازات 2 تا 5 سال حبس و 10 سال محرومیت از حقوق اجتماعی و 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 6 بازدید
مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی Borhan2

سلام! اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه جرایم فضای مجازی, استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی, مالکیت فکری و کپی رایت, قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری و غیره را در این سایت مطرح نمایید.

سایت موسسه: www.cyberlaw.ir

تلفن موسسه : 88610340

فکس موسسه : 88628135

ایمیل : info @ ictlaw.ir

رزرو وقت مشاوره حضوری: 09120136257

مشاوره حقوقی

دسته بندی ها

دانلود نمونه شکایت کیفری جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه لایحه دفاعیه جرایم رایانه ای و اینترنتی

دانلود نمونه دادخواست حقوقی

سینما وکیل - سینما حقوق

رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری - سایبرلا

رزرو وقت مشاوره حقوقی تلفنی - سایبرلا

وکیل جرایم سایبری متخصص جرایم اینترنتی - سایبرلا

مشاوره با کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات  

اینستاگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

تلگرام موسسه حقوق فناوری اطلاعات برهان

سجاد نعیم وفا , کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

متن کامل قانون جرایم رایانه ای - سایبرلا

متن کامل قانون تجارت الکترونیک - سایبرلا

سینما وکیل - سینما حقوق  

...